Освіта в умовах війни – це робота в режимі особливої відповідальності, працездатності, наполегливості, єдності, відкритості та підтримки. І одним з пріоритетних завдань керівників органів управління освітою, керівників закладів освіти в таких складних умовах є поглиблення суб’єктності в учасників освітнього процесу, вибудовування горизонтальних зв’язків в освітній організації, коли кожен знає, за що відповідає, й ухвалює самостійні рішення в межах своєї відповідальності.
У Концепції безпеки закладів освіти ключовою проблемою, яка потребує розв’язання, є низький рівень безпеки закладів освіти й організації безпечного освітнього середовища. Щоб усунути ці проблеми, потрібно створити безпечну інфраструктуру, забезпечити ефективне запобігання та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі, сформувати компетентності безпеки і культури безпечної поведінки в учасників освітнього процесу й загалом в освітній екосистемі.
Важливо, щоб кожна дитина, відповідно до своїх індивідуальних потреб, почувалась безпечно і такі безпекові умови були створені як у класі, в якому навчається, в школі та на пришкільній території, так і загалом у громаді, в якій вона проживає.
u003cpu003eсередовище з безпечними умовами навчання та праці, де дотримано права і норми фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесуu003c/pu003ern
u003cpu003eсистема комплексної безпеки, яка має забезпечити стан захищеності школи й учасників освітнього процесу від реальних і прогнозованих загроз соціального, техногенного і природного характеруu003c/pu003ern
u003cpu003eсистема умов, які забезпечують захист здоровu0026#8217;я і життя дітей упродовж усього освітнього процесуu003c/pu003ern
певний набір правил, процедур, якими повинні керуватися педагоги й учні у закладі освіти в разі певної ситуації небезпеки
Керівникові закладу освіти важливо розуміти складники фізичної безпеки, створенню яких він має сприяти.
Додаток 1. Критерії рівня фізичної безпеки в закладах освіти
Передумовами безпечного освітнього середовища є наявність чітких процедур реагування, знання їх усіма працівниками закладу та постійне повторення і засвоєння на конкретних ситуаціях правил з учнями.
Але ситуація в різних регіонах України може суттєво відрізнятися. І в алгоритмах дій у разі небезпеки потрібно це враховувати.
Саме про це йдеться в нашому відео.
Аби процедури реагування були дієвими, а не номінальними, важливо:
З огляду на ризики безпеки, у закладі має бути декілька протоколів безпеки, зокрема, щодо дій під час повітряних тривог та проведення евакуації, перебування в укритті, поводження під час уроків онлайн тощо.
Ось декілька порад, які допоможуть розробити протоколи безпеки:
Специфіка місцевості, де розташований навчальний заклад, контингент учнів, матеріально-технічна складова закладу роблять освітнє середовище кожної школи особливим, з неповторним освітнім дизайном, який потребує індивідуальних підходів і практичних рішень. Відповідно, і в питаннях реагування на специфічні ризики та загрози під час навчально-виховного процесу будуть відмінності, які не завжди прописані в наявних нормативних документах. Тому одним із варіантів є розроблення власної системи безпеки з інтегруванням у неї наявних інструкцій дій у надзвичайних ситуаціях, які розробили ДСНС чи інші державні органи.
Розгляньмо на прикладах, як ці норми мають втілюватися в роботі закладів освіти.
Справді, основне завдання закладу освіти — доступно донести інформацію до всіх учасників освітнього процесу та якісно відпрацювати навички безпечної поведінки.
У закладах освіти мають бути створені відповідні умови та проведені попередні заходи з підготування педагогічних, технічних працівників, учнів та їхніх батьків, де всі повинні бути ознайомлені з:
Після сигналу оповіщення потрібно організувати переміщення учасників освітнього процесу в супроводі вчителя або відповідальної особи, яка після закінчення небезпеки й оголошення відбою організовуватиме повернення учасників освітнього процесу до запланованих заходів, а також перевірятиме наявність учнів в укритті та в приміщеннях закладу освіти після закінчення повітряної тривоги.
Учнів і працівників закладів освіти треба навчити діяти правильно та безпечно в екстремальних ситуаціях, зокрема під час евакуації, необхідності переховуватися певний час, надавати першу домедичну допомогу тощо.
До того ж важливо враховувати рівні відповідальності, які існують у створенні безпечного освітнього середовища.
Враховуючи те, що на території України відбуваються воєнні дії, належна фізична безпека учнів є пріоритетом. Це вимагає систематичної роботи з організації безпеки, формування потрібних практичних навичок в учнів та взаємодії між різними рівнями відповідальності, спільних зусиль заради безпеки та захисту дітей у різних регіонах, незалежно від лінії бойових зіткнень.
І, нарешті, практика:
сформувати в учасників розуміння того, що потрібно враховувати вік дітей у їх інформуванні про безпечну поведінку.
роздруковані кейси та завдання для трьох груп, п’ять аркушів фліпчарту.
u003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__sectionu0022u003ernu003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__description-section page__contentu0022u003ernrnu003ciu003eІнформація для тренера.u003c/iu003e Він нагадує учасникам про те, що інформаційна безпека є складовою безпеки дитини в школі. Інформація — ключове поняття тут, адже діти по-різному сприймають інформацію, до того ж є чинники, які потрібно враховувати під час формулювання, подання інформації дорослими та її засвоєння дітьми.rnrnu003cbu003eІ етап. Робота з кейсами.u003c/bu003ernrnУчасники об’єднуються у три групи. Тренер пропонує їм розглянути кейси та поміркувати:rnu003culu003ern tu003cliu003eяк подавали інформацію (які способи донесення інформації обрали);u003c/liu003ern tu003cliu003eяким є лексичне наповнення інформації;u003c/liu003ern tu003cliu003eчи враховували способи сприйняття інформації (якщо так, то які);u003c/liu003ern tu003cliu003eчи враховували індивідуальні особливості дітей, пов’язані зі сприйняттям інформації;u003c/liu003ern tu003cliu003eчи вдалося вчителям врахувати особливості сприйняття інформації та чому.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003ca href=u0022https://drive.google.com/file/d/14Xr4wFK6Jd9tVfQi-SfIaTlosTVysQo1/view?usp=drive_linku0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003eКейси до вправиu003c/au003ernrnПредставлення напрацювань груп.rnrnТренер озвучує u003ciu003eпідсумокu003c/iu003e вправи, що під час подання інформації треба враховувати потенціал дітей (дитини) — рівень та обсяг їхніх компетентностей (соціальної, емоційної і інтелектуальної), самостійність, спроможність до ухвалення рішень, взаємодії тощо.rnrnu003cbu003eІІ етап. Робота в групах «Рекомендації, які допоможуть поінформувати дітей про безпечну поведінку» u003c/bu003ernrnТренер пропонує учасникам об’єднатися у п’ять груп (варіант об’єднання: вправа «Кінофільм» — тренер обирає лідерів (режисерів), а вони формують свою команду).rnrnКожна група отримує аркуш фліпчарту та завдання розробити рекомендації (чи пам’ятку) для педагогів, як варто подавати інформацію про безпеку для дітей того чи іншого віку: що треба враховувати, як краще подавати інформацію, як забезпечити широку доступність, врахувати індивідуальні особливості тощо.rnrnВікові категорії:rnu003culu003ern tu003cliu003e1–2 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e3–4 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e5–7 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e8–9 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e10–11 класи.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernПід час виконання вправи тренер ходить між групами, ставить уточнювальні запитання.rnrnГрупа обирає спікера, який представляє напрацювання.rnrnТренер озвучує u003ciu003eпідсумокu003c/iu003e вправи, що під час інформування треба враховувати вікові особливості дітей, рівень і обсяг їхніх компетентностей (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, спроможність до ухвалення рішень, взаємодії тощо. Це впливає на вибір форми подання інформації, її лексичне наповнення. Так, інформація має бути логічною, достовірною, послідовною, взаємодоповнювальною, доцільною (актуальною), з відповідною до віку та рівня знань формою подання.rnrnu003c/divu003ernu003c/divu003e
Також рекомендуємо: