Тема 1.1. Фізична безпека учнів

Освіта в умовах війни – це робота в режимі особливої відповідальності, працездатності, наполегливості, єдності, відкритості та підтримки. І одним з пріоритетних завдань керівників органів управління освітою, керівників закладів освіти в таких складних умовах є поглиблення суб’єктності в учасників освітнього процесу, вибудовування горизонтальних зв’язків в освітній організації, коли кожен знає, за що відповідає, й ухвалює самостійні рішення в межах своєї відповідальності.

У Концепції безпеки закладів освіти ключовою проблемою, яка потребує розв’язання, є низький рівень безпеки закладів освіти й організації безпечного освітнього середовища. Щоб усунути ці проблеми, потрібно створити безпечну інфраструктуру, забезпечити ефективне запобігання та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі, сформувати компетентності безпеки і культури безпечної поведінки в учасників освітнього процесу й загалом в освітній екосистемі.

Важливо, щоб кожна дитина, відповідно до своїх індивідуальних потреб, почувалась безпечно і такі безпекові умови були створені як у класі, в якому навчається, в школі та на пришкільній території, так і загалом у громаді, в якій вона проживає. 

Тож у цій темі ми з вами розглянемо такі поняття:

Безпечне освітнє середовище

u003cpu003eсередовище з безпечними умовами навчання та праці, де дотримано права і норми фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесуu003c/pu003ern

Фізична безпека в освітньому середовищі

u003cpu003eсистема комплексної безпеки, яка має забезпечити стан захищеності школи й учасників освітнього процесу від реальних і прогнозованих загроз соціального, техногенного і природного характеруu003c/pu003ern

Фізична безпека учнів

u003cpu003eсистема умов, які забезпечують захист здоровu0026#8217;я і життя дітей упродовж усього освітнього процесуu003c/pu003ern

Протокол безпеки

певний набір правил, процедур, якими повинні керуватися педагоги й учні у закладі освіти в разі певної ситуації небезпеки

Керівникові закладу освіти важливо розуміти складники фізичної безпеки, створенню яких він має сприяти. 

Додаток 1. Критерії рівня фізичної безпеки в закладах освіти

Передумовами безпечного освітнього середовища є наявність чітких процедур реагування, знання їх усіма працівниками закладу та постійне повторення і засвоєння на конкретних ситуаціях правил з учнями. 

Але ситуація в різних регіонах України може суттєво відрізнятися. І в алгоритмах дій у разі небезпеки потрібно це враховувати. 

Саме про це йдеться в нашому відео. 

Аби процедури реагування були дієвими, а не номінальними, важливо:  

  1. Розробити протоколи безпеки для учасників освітнього процесу, зокрема для учнів різного віку, про правила поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування у сховищі/укритті.
  2. Відпрацювати з учасниками освітнього процесу алгоритми дій у різних небезпечних ситуаціях.

З огляду на ризики безпеки, у закладі має бути декілька протоколів безпеки, зокрема, щодо дій під час повітряних тривог та проведення евакуації, перебування в укритті, поводження під час уроків онлайн тощо.

Ось декілька порад, які допоможуть розробити протоколи безпеки: 

  • Не шукайте універсального рішення. Протоколи не можуть бути однаковими у всіх школах. Кожен заклад, розробляючи такий документ, керується особливостями розташування школи, характеристиками й архітектурними особливостями її будівлі, а водночас ресурсами, формами організації освітнього процесу тощо.
  • Протокол безпеки має відповідати загальним рекомендаціям ДСНС.
  • До розроблення протоколів безпеки варто залучити педагогів. Це дасть змогу сформувати спільне бачення та прийняття напрацьованих процедур.
  • Складайте тексти у протоколах безпеки, беручи до уваги те, як сприйматимуть їх діти. Використовуйте короткі та чіткі речення: «Візьми свій наплічник», «Візьми свій одяг», «Слідкуй за вказівками вчителя і приготуйся виходити», «Не штовхайся», «Не біжи», «Йди швидким кроком, але тримайся своєї групи», «Допоможи тому, хто спіткнувся чи впав».

Специфіка місцевості, де розташований навчальний заклад, контингент учнів, матеріально-технічна складова закладу роблять освітнє середовище кожної школи особливим, з неповторним освітнім дизайном, який потребує індивідуальних підходів і практичних рішень. Відповідно, і в питаннях реагування на специфічні ризики та загрози під час навчально-виховного процесу будуть відмінності, які не завжди прописані в наявних нормативних документах. Тому одним із варіантів є розроблення власної системи безпеки з інтегруванням у неї наявних інструкцій дій у надзвичайних ситуаціях, які розробили ДСНС чи інші державні органи. 

Розгляньмо на прикладах, як ці норми мають втілюватися в роботі закладів освіти.

Кейс 1

Марійка сьогодні йде в сьомий клас у новій школі. Вони з родиною були вимушені переїхати з рідного міста, адже воно перебуває під постійними обстрілами. Дівчинка й досі пам’ятає холодний підвал, де вони чули відголоси вибухів. Її і дотепер лякає сигнал повітряної тривоги. Марійка не з новин бачила наслідки від вибухів російських ракет. У перший шкільний день дівчинка сподівалася побачити укриття, зрозуміти, як діяти тут, у новому місті, під час тривоги. Але, крім лінійки, нічого не відбулося, і тепер Марійка боїться йти до школи, хоч мама і повторює їй, що тут безпечно. «Безпечно» ж для Марійки — це знати, як діяти.

Кейс 2

Олексій — тато учня 5 класу. Якось чоловікові зателефонувала класна керівниця і сказала: «Терміново заберіть дитину. Ми на подвір’ї школи». Оскільки в регіоні часто лунають повітряні тривоги, тато хлопчика не знав, що й думати, одразу зірвався з місця і поїхав до школи, моніторячи дорогою шкільні чати, карту повітряних тривог. За декілька хвилин батько прочитав аналогічне повідомлення у шкільному чаті своєї дочки-першокласниці. Приїхавши до школи, Олексій побачив, що на шкільному подвір’ї групами стоять учні з вчителями, до яких підходять батьки і забирають своїх дітей додому. Старші діти пішли додому самостійно. З’ясувалося, що припинення уроків зумовлено навчальним повідомленням про замінування школи задля відпрацювання алгоритмів евакуації дітей з приміщень. І такі навчання відбуваються вже тиждень у різних школах громади. Олексій віз дітей додому з думкою про те, що це навчання було більше схоже на евакуацію батьків з робочих місць.

Кейс 3

Ранок 18 січня видався напрочуд незвичним. У місті ніби справжній апокаліпсис. Шквальний вітер, що ламає дерева, ожеледиця та сильний мороз. Це був ще той ранок… Отож Іван Петрович, директор школи, не знав, як бути у такій ситуації, адже ніякого інформування «згори» від управління ще не надійшло, вчителі запитують, що робити, та і батьки в чатах засипають повідомленнями, адже не розуміють, вести дітей до школи чи ні. Іван Петрович вирішив зробити сьогодні навчання в асинхронному режимі й надіслав повідомлення в чат: «Ніхто до школи сьогодні не йде. Вчимося асинхронно». Діти, батьки і вчителі були задоволені, адже дістатися сьогодні до закладу освіти означало пройти надзвичайно складний квест. Але за деякий час до Івана Петровича зателефонував керівник управління освіти і насварив його за самовільно ухвалене рішення, нагадавши директорові, хто в цьому місті має ухвалювати рішення такого рівня. Керівник наголосив, що наступного разу за подібне на Івана Петровича чекає сувора догана.

Кейс 4

За правилами школи, в разі сигналу повітряної тривоги навчання призупиняється і всі мають пройти в укриття. Поки діти очікують завершення ремонтних робіт, їхнє навчання відбувається дистанційно. Олена Артемівна веде уроки для учнів 5-х, 8-х та 10-х класів. Її дуже турбувало, як мотивувати дітей та їхніх батьків дотримуватися правил. Із цим вчителька звернулась до колег, аби бути готовою до різних ситуацій перед першим уроком у цій школі. Але ті лишень відмахнулись і сказали, що не можуть нести відповідальність за учнів, коли ті перебувають на уроках удома. «Доведеться якось владнати цю справу самотужки, адже безпека дітей — понад усе», — зітхнувши, вирішила Олена Артемівна.

Як ви гадаєте, чи розуміють головні герої кейсів, як діяти в разі виникнення небезпечної ситуації?
так
ні
частково
Потрібно вибрати хоча б один варіант відповіді
Перевірити
Вірно
Невірно!
Спробувати знову

Справді, основне завдання закладу освіти — доступно донести інформацію до всіх учасників освітнього процесу та якісно відпрацювати навички безпечної поведінки.

У закладах освіти мають бути створені відповідні умови та проведені попередні заходи з підготування педагогічних, технічних працівників, учнів та їхніх батьків, де всі повинні бути ознайомлені з: 

  • місцем розташування укриття;
  • правилами поведінки під час переміщення і перебування в укритті;
  • діями, які передбачені протоколами безпеки в надзвичайних ситуаціях або інструкціями закладу; 
  • переліком речей, які потрібно взяти із собою в укриття; 
  • розподіленими ролями та функціями між дорослими; 
  • розміщенням в укриттях з урахуванням місткості та розташування;
  • символами, які використані на покажчиках напряму руху до укриттів для швидкого і безпечного переміщення. 

Після сигналу оповіщення потрібно організувати переміщення учасників освітнього процесу в супроводі вчителя або відповідальної особи, яка після закінчення небезпеки й оголошення відбою організовуватиме повернення учасників освітнього процесу до запланованих заходів, а також перевірятиме наявність учнів в укритті та в приміщеннях закладу освіти після закінчення повітряної тривоги.

Учнів і працівників закладів освіти треба навчити діяти правильно та безпечно в екстремальних ситуаціях, зокрема під час евакуації, необхідності переховуватися певний час, надавати першу домедичну допомогу тощо. 

До того ж важливо враховувати рівні відповідальності, які існують у створенні безпечного освітнього середовища. 

Враховуючи те, що на території України відбуваються воєнні дії, належна фізична безпека учнів є пріоритетом. Це вимагає систематичної роботи з організації безпеки, формування потрібних практичних навичок в учнів та взаємодії між різними рівнями відповідальності, спільних зусиль заради безпеки та захисту дітей у різних регіонах, незалежно від лінії бойових зіткнень.

І, нарешті, практика:

Вправа «ІНФОРМУВАННЯ ДІТЕЙ РІЗНОГО ВІКУ ПРО ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ»

Мета

сформувати в учасників розуміння того, що потрібно враховувати вік дітей у їх інформуванні про безпечну поведінку.

Необхідні матеріали

роздруковані кейси та завдання для трьох груп, п’ять аркушів фліпчарту.

Хід проведення

u003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__sectionu0022u003ernu003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__description-section page__contentu0022u003ernrnu003ciu003eІнформація для тренера.u003c/iu003e Він нагадує учасникам про те, що інформаційна безпека є складовою безпеки дитини в школі. Інформація — ключове поняття тут, адже діти по-різному сприймають інформацію, до того ж є чинники, які потрібно враховувати під час формулювання, подання інформації дорослими та її засвоєння дітьми.rnrnu003cbu003eІ етап. Робота з кейсами.u003c/bu003ernrnУчасники об’єднуються у три групи. Тренер пропонує їм розглянути кейси та поміркувати:rnu003culu003ern tu003cliu003eяк подавали інформацію (які способи донесення інформації обрали);u003c/liu003ern tu003cliu003eяким є лексичне наповнення інформації;u003c/liu003ern tu003cliu003eчи враховували способи сприйняття інформації (якщо так, то які);u003c/liu003ern tu003cliu003eчи враховували індивідуальні особливості дітей, пов’язані зі сприйняттям інформації;u003c/liu003ern tu003cliu003eчи вдалося вчителям врахувати особливості сприйняття інформації та чому.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003ca href=u0022https://drive.google.com/file/d/14Xr4wFK6Jd9tVfQi-SfIaTlosTVysQo1/view?usp=drive_linku0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003eКейси до вправиu003c/au003ernrnПредставлення напрацювань груп.rnrnТренер озвучує u003ciu003eпідсумокu003c/iu003e вправи, що під час подання інформації треба враховувати потенціал дітей (дитини) — рівень та обсяг їхніх компетентностей (соціальної, емоційної і інтелектуальної), самостійність, спроможність до ухвалення рішень, взаємодії тощо.rnrnu003cbu003eІІ етап. Робота в групах «Рекомендації, які допоможуть поінформувати дітей про безпечну поведінку» u003c/bu003ernrnТренер пропонує учасникам об’єднатися у п’ять груп (варіант об’єднання: вправа «Кінофільм» — тренер обирає лідерів (режисерів), а вони  формують свою команду).rnrnКожна група отримує аркуш фліпчарту та завдання розробити рекомендації (чи пам’ятку) для педагогів, як варто подавати інформацію про безпеку для дітей того чи іншого віку: що треба враховувати, як краще подавати інформацію, як забезпечити широку доступність, врахувати індивідуальні особливості тощо.rnrnВікові категорії:rnu003culu003ern tu003cliu003e1–2 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e3–4 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e5–7 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e8–9 класи;u003c/liu003ern tu003cliu003e10–11 класи.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernПід час виконання вправи тренер ходить між групами, ставить уточнювальні запитання.rnrnГрупа обирає спікера, який представляє напрацювання.rnrnТренер озвучує u003ciu003eпідсумокu003c/iu003e вправи, що  під час інформування треба враховувати вікові особливості дітей, рівень і обсяг їхніх компетентностей (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, спроможність до ухвалення рішень, взаємодії тощо. Це впливає на вибір форми подання інформації, її лексичне наповнення. Так, інформація має бути логічною, достовірною, послідовною, взаємодоповнювальною, доцільною (актуальною), з відповідною до віку та рівня знань формою подання.rnrnu003c/divu003ernu003c/divu003e

Запитання для обговорення
1. Чи є різниця між поданням інформації про безпечну поведінку для учнів 2-х і 7-х класів? У чому вона полягає?
2. Якщо в класі є учні з порушеннями зору чи слуху, чи достатньо їм такого формату інформації?
3. Що спільного ви почули в усіх вікових категоріях?
4. Чим обумовлені відмінності між напрацюваннями кожної групи?
5. Чи ці рекомендації працюють тільки для питань безпеки? Чому?
6. Якою має бути інформація, яку ми надаємо дітям? (Логічною, достовірною, послідовною, взаємодоповнювальною, доцільною, з відповідною до віку та рівня знань формою подання.)

Також рекомендуємо: