У лютому 2022 року система освіти зіткнулася з новим викликом – повномасштабною війною. І тепер ми, освітяни, маємо адаптувати свою роботу до нових реалій, де частина закладів освіти зруйнована, частину продовжує нищити ворог, а ще якусь частину змушені закрити через те, що вона наближена до зони бойових дій, окремі школи досі перебувають у тимчасовій окупації. І, звісно ж, люди: частина вчителів захищає нас на фронті, дехто був змушений переїхати до нових громад або вирушити за кордон.
Український центр оцінювання якості освіти констатує великі освітні втрати в учнів через війну. Говорячи про освітні втрати, здебільшого зосереджують увагу на втратах у навчанні (learning losses), що пов’язані з когнітивними навичками учнів, прогалинами у знаннях, недосягненням учнівством очікуваних результатів навчання, що визначені освітніми програмами, тощо.
У широкому сенсі ж це втрати можливостей для всебічного розвитку учнів – інтелектуального, соціального, емоційного, психологічного тощо. Тож у понятті «освітні втрати» можна умовно виділити три взаємопов’язані компоненти:
Впевнені, що і ви спостерігаєте схожі ситуації в щоденній роботі, оскільки стикаєтеся з прогалинами у знаннях учнів, із зміною їхньої поведінки. Також є проблема з інтеграцією та соціалізацією дітей із переміщених родин чи тих, хто повертається з-за кордону: діти можуть відчувати себе «чужими», інколи виникають конфлікти, а іноді залишаються на самоті з тим, що пережили. Тобто війна впливає комплексно на кожного учасника освітнього процесу, а особливо на дітей, на їхнє самопочуття, навчання й комунікацію в школі.
Тож, розглядаючи наслідки впливу війни на систему освіти, ми маємо ознайомитися з функціями кожного та кожної, хто працює з дітьми у школі.
здійснює щоденний скринінг психоемоційного стану дітей, надає індивідуальну підтримку через фокусування на сильних сторонах особистості, створює безпечний простір в класі
здійснює психологічну психоедукацію, проводить поглиблену діагностику стану дитини, допомагає вчителеві створити безпечний простір у класі, надає індивідуальні та групові консультації
вивчає особливості мікроклімату в сім’ях, профілактує насильство, конфлікти серед дітей, здійснює заходи, спрямовані на інтеграцію дітей ВПО, сприяє налагодженню стосунків між батьками та дітьми
То яка ж роль у цьому всьому вчителя (класного керівника) і чому так важливо підвищувати кваліфікацію у сфері ментального здоров’я, якщо у школі є психолог?
Вчитель проводить з учнями найбільшу кількість часу. У початковій школі — це один вчитель, який системно бачить усіх дітей упродовж чотирьох років, далі — це команда вчителів, які принаймні раз на тиждень проводять уроки зі свого предмета і бачать учнів роками. Це означає, що саме вчитель є тим, хто може помітити різку зміну поведінки, яскравий прояв емоцій чи, навпаки, непритаманну дитині замкненість, різке погіршення когнітивних здібностей тощо.
Це є сигналом до дій, розмов, об’єднання зусиль з психологічною службою.
Тобто завдання вчителя — спостерігати та в разі виявлення розуміти, як діяти.
І саме тому важливо розуміти вікові особливості дитини та володіти навичками виявлення індикаторів, що можуть свідчити про травму.
Але водночас, окрім безпосередньо викладання предмета, є наскрізні компетенції та мʼякі навички, які важливо розвивати в дітей під час навчання, зокрема комунікативна та соціальна. І саме через свої підходи у викладанні вчитель може виконувати роль соціальної підтримки, що напряму впливає як на ментальне здоров’я дітей, так і на освітній процес.
Але абсолютно точно не має бути підміни понять і перетягування ролей на себе. Вчитель не має працювати з травмою. Для цього є відповідні фахівці. І тут уже важливо вибудувати процеси, які дуже чітко окреслять ролі та сприятимуть ефективній взаємодії.
Наприклад, коли дитина захворіла, симптоми може помітити дорослий, який поруч із нею (батьки, опікуни), але про лікування дбає лікар. А в особливо гострих випадках — профільний лікар.
Так і з ментальним здоров’ям, важливо памʼятати основне правило — «НЕ нашкодь!». А самолікування може бути шкідливим для здоров’я.
Школа справді має змінитися, адаптуватися, тож пропонуємо вам поринути з нами в наступні теми, аби пройти цей шлях разом.