Тема 2.3. Багатовимірна модель внутрішньої стабільності BASIC PH

Не травмовані, а ті, які справляються

Один із ключових компонентів, що сприяє розвитку стресостійкості та допомагає адаптивно долати стресогенні події, — це актуалізація ресурсів, які дають змогу максимально ефективно увімкнути механізми подолання й адаптації. Зробити це можна, використовуючи модель, яку розробив професор зі світовим ім’ям у галузі роботи з травмою Мулі Лахад (Ізраїль), — BASIC PH. Ця модель базується на твердженні, що потенціал подолання травми є у всіх, а його реалізація з більшим чи меншим успіхом залежить від зовнішніх обставин і внутрішніх умов.

Розглядаючи цю модель, важливо згадати термін «резильєнтність» (психологічна пружність, еластичність) — здатність відновлюватися всупереч невдачам, перешкодам та  почуттю безсилля (самостійно або з допомогою інших), подолання за допомогою зусиль та ресурсів (внутрішніх і зовнішніх). Саме завдяки цій здатності людина спроможна відновлювати своє звичне, рутинне життя після стресів, потрясінь, травмувань. 

Ми знаємо, що життя постійно змінюється: ми переїжджаємо, вступаємо до інституту, одружуємось, народжуємо дітей… Незважаючи на це, ми очікуємо, що вчорашній день визначає завтрашній, тобто щоденно ми створюємо різноманітні безперервності: соціальну, рольову, історичну, когнітивну тощо. Безперервність — це рутина. Під час стресу, травми, будь-яких подій, які ми не планували, рутина — це опора, яка нас тримає та стабілізує. Що більше в нас опор, безперервностей, то краще ми стоїмо. Тому важливо не просто знати, а й «прокачувати» їх.

Розгляньмо, який вигляд мають ці безперервності в нашому житті, що людина думає, відчуває, якщо з тієї чи іншої причини відбувся розрив, і як їй можуть допомогти люди, які її оточують.

Соціальна безперервність

u003cpu003eЦе групи, до яких належить людина (сім’я, друзі, родичі, колеги та інші).u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розривуu003c/iu003e з’являються думки: «Я більше не з друзями чи родиною. Де всі?» —  і почуття самотності, безпорадності, дезорієнтація.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e об’єднати із друзями, не залишати на самоті, підтримувати зв’язок.u003c/pu003ern

Рольова безперервність

u003cpu003eЦе ролі, які людина грає впродовж життя: донька/син, батько/матір, чоловік/дружина, учень, студент, працівник, рибалка тощо.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розриву u003c/iu003eз’являються думки: «Я не знаю, чого від мене очікують. Яка моя роль? Що я повинен робити зараз?» — і почуття гніву, смутку, розгубленості, некомпетентності.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e спробувати виділити роль або невелику роботу, навіть найпростішу; передати очікування, що роботу виконають; запевнити у здібностях.u003c/pu003ern

Історична безперервність

u003cpu003eЦе наші цінності та переконання — те, у що ми віримо, що знаємо про себе і про те, як ми щоденно функціонуємо.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розриву u003c/iu003eз’являються думки: «Я ніколи не була такою. Я ніколи… (наприклад, не плакала). Я божеволію!» — і почуття відчуженості, сумніви в собі, втрата надії.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e підтвердити, що така реакція є нормальною на ненормальні події, ситуацію; підтримати невеликі зміни, використати заохочення.u003c/pu003ern

Когнітивна безперервність / безперервність реальності

u003cpu003eЦе знання про світ, його норми, правила, які створюють відчуття, що світ навколо нас — це логічне і передбачуване місце.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розривуu003c/iu003e з’являються думки: «Я не розумію, що сталося. Мені потрібні пояснення» — і почуття розгубленості, дратівливість.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e пояснити, надати інформацію, повернути до щоденної рутини.u003c/pu003ern

Емоційна безперервність

u003cpu003eЦе те, як людина виражає себе емоційно: спокійна, схвильована, весела, замкнута, зла, пригнічена тощо.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розривуu003c/iu003e з’являються думки: «Що зі мною відбувається? Я не плачу за таких умов, мене не так легко налякати, я дуже пригнічений» і почуття суму, злості, страху, тривоги.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e підбадьорити, виявити турботу, вислухати, спробувати налагодити контакт із близькими людьми або отримати підтримку від тих, хто має значення.u003c/pu003ern

Фізіологічна безперервність

u003cpu003eЦе як людина себе відчуває фізично, її здоров’я, відчуття сили тощо.u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eУ разі розривуu003c/iu003e з’являються думки: «Я ніколи раніше не страждав від безсоння, ломоти в тілі, нудоти».u003c/pu003ernu003cpu003eu003ciu003eСпособи допомогти:u003c/iu003e дати щось випити, допомогти нормалізувати дихання, скерувати в напрямку роботи, запевнити в нормальності.u003c/pu003ern

Коли в нашому житті відбувається травматична або стресова подія, одна чи декілька з наших безперервностей перериваються, і щоб допомогти собі, ми можемо обрати одну зі стратегій:

  • намагатися відновити пошкоджену безперервність;
  • визначити стійкі безперервності та зміцнити їх.

Відповідно до моделі BASIC Ph (М. Лахад), людина може впоратися зі стресом, використовуючи один або декілька ресурсних каналів, маючи власну унікальну методику подолання труднощів, вироблену в ранньому дитинстві. Розгляньмо особливості кожного з ресурсних каналів.

Канал В (Belief — віра) — віра, переконання, життєва філософія, цінності

Людина, у якої актуальний цей канал, фокусується на цінностях, переконаннях. Описує ситуацію у філософських або в релігійних термінах: «це доля»,  «він тепер у кращому світі»…

Переваги: почуття місії, віра в «правильний шлях», джерело зовнішньої підтримки, почуття зовнішньої надії, значимості та цінності.

Складності, які можуть виникати: фаталізм, забобони, фанатизм, песимізм, відсутність гнучкості мислення, втрата незалежності, невиправданий ризик.

Вправа «Я ВІРЮ»

Мета

розвиток ресурсного каналу В.

Хід проведення

Тренер пропонує учасникам почергово продовжити фразу (одне-два слова): «Я вірю, що…» або «Я вірю в…».

Запитання для обговорення
1. Чому важливо розуміти, у що або в кого ти віриш?
2. Яка роль віри в нашому житті?

Канал А (Affect — емоції) — почуття, емоції

Людина, у якої актуальний цей канал, яскраво виражає емоції як невербально, так і словесно: «Яка радість!», «Жах! Як я тобі співчуваю…» тощо.

Переваги: емоційна підтримка, співчуття, «провітрювання» почуттів, самовираження за допомогою творчих методів.

Складності, які можуть виникати: надчутливість, емоційні спалахи, відмова від розумних/раціональних методів і рішень. 

Вправа «ПОКАЖИ ЕМОЦІЮ»

Мета

розвиток ресурсного каналу А.

Необхідні матеріали

підготовлені картки, на яких написані різні емоції.

Хід проведення

Кожен учасник витягає картку, де написана назва однієї з емоцій. Учасник не показує її іншим і не називає вголос назву емоції, а має показати її пантомімою, сценкою або в інший спосіб так, щоб інші учасники здогадалися, про яку емоцію йдеться.

Запитання для обговорення
1. Чому нам важливо вміти виражати власні емоції?
2. Навіщо вміти розуміти емоції інших?

Канал S (Social — приналежність до групи) — соціум, приналежність до групи

Людина, у якої актуальний цей канал, орієнтується на соціальну роль і партнерів, одразу зазначає, з ким була в контакті, які статуси цих людей, описує функції та дії.

Переваги: здатність звернутися по допомогу до ближнього, консультації в експертів, групові обговорення та підтримка.

Складності, які можуть виникати: зайва залежність від лідера/керівника, спілкування тільки зі схожими на себе, втрата індивідуальності.

Вправа «ЩО НАС ОБ’ЄДНУЄ?»

Мета

розвиток ресурсного каналу S.

Хід проведення

u003cpu003eТренер об’єднує учасників у пари. Кожна мінігрупа за обмежений час (дві хвилини) має знайти якомога більше спільних ознак (хобі, соціальні ролі, вподобання тощо). Далі двійки об’єднуються в четвірки й виконують те саме завдання (дві хвилини). Тоді тренер влаштовує змагання. Кожна четвірка почергово називає свою спільну ознаку, не повторюючи тих, які вже назвали інші групи. Перемагає група, яка набирає більше балів.u003c/pu003ern

Запитання для обговорення
1. Як було працювати разом?
2. Які відчуття виникли під час спільного виконання завдання?

Канал I (Imagination — уява) — уява, творчість, фантазія

Людина, у якої актуальний цей канал, використовує описи та метафори для передавання інформації, вражень, відчуттів: «Я — як дерево, що вирвали з коренем», «Полетіла донечка з гніздечка, наче пташка». Часто використовує слова «начебто», «схоже», «типу».

Переваги: багатостороннє творче мислення, подолання мовних/культурних бар’єрів, гумор, свіжий погляд на ситуацію.

Складності, які можуть виникати: заперечення ситуації та реальних фактів, втеча у фільми, книги, фантазії, розчарування в дійсності.

Вправа «БАГАЖ ЩАСТЯ»

Мета

розвиток ресурсного каналу I.

Необхідні матеріали

аркуші А4 за кількістю учасників, фломастери.

Хід проведення

u003cpu003eТренер говорить: «Уявіть, що у вас є рюкзак або валізка, де є все, щоб почуватися щасливими. Намалюйте ті речі, уміння та почуття, що є там. Відстежуйте свої почуття під час малювання та роздумів над вашим багажем (учасники беруть аркуші А4 і малюють).u003c/pu003ern

Тепер подивіться на свій багаж щастя та дайте відповіді на запитання:
1. Що там лежить?
2. Хто збирав валізку?
3. Що там ваше, а що чуже?
4. Наскільки легко/важко цей багаж нести?
5. Можливо, від чогось варто відмовитися чи, навпаки, щось варто додати?

Канал С (Cognition — когніція) — інтелект, логіка

Людина, у якої актуальний цей канал, проявляється докладним описом подій зі зверненням уваги на часові проміжки, має конкретні думки та планує практичні дії. Часто вживає фрази «Ви розумієте», «Ви усвідомлюєте, що…» і просить повідомляти їй усі подробиці: «Не приховуйте від мене нічого».

Переваги: збір інформації, самонавчання на основі набутого досвіду, формулювання висновків, прогноз сценаріїв і планування дій.

Складності, які можуть виникати: інтелектуалізація, надмірне захоплення фактами, ігнорування почуттів; застрягання на одній думці.

Вправа «КОЛАЖ»

Мета

розвиток ресурсного каналу C.

Необхідні матеріали

аркуші фліпчарту, стикери.

Хід проведення

u003cpu003eУчасники об’єднуються у групи по п’ять-шість людей і створюють колаж на задану тему «Ресурсні канали моделі BASIC PH». Учасники за 10 хвилин створюють візуалізацію, але не підписують назви каналів. Далі групи йдуть одна до одної на п’ять хвилин у гості. Завдання — роздивитися колаж іншої команди та визначити, яка з аплікацій якому з ресурсних каналів відповідає. Також учасники пишуть на стикері послання для команди-авторки колажу (враження від роботи, почуття, побажання). Коли кожна команда ознайомилася з усіма колажами та залишила свої послання, команди повертаються до своїх колажів й ознайомлюються з посланнями інших команд.u003c/pu003ern

Запитання для обговорення
1. Як відбувалися етапи виконання вправи у ваших командах?
2. Чи складно було впізнавати канали?
3. Який зворотний зв’язок ви отримали від колег?

Канал Ph (Physiology — фізіологія) — фізіологія, тіло, соматичні реакції

Людина, у якої актуальний цей канал, відводить увагу фізичним характеристикам предметів, людей, надає перевагу фізичній діяльності (спорт, релаксація, прогулянки, прибирання, приготування їжі, догляд за дітьми та літніми людьми).

Переваги: доступність реалізації потреб каналу, усвідомлення своїх і чужих фізичних потреб.

Складності, які можуть виникати: бурхлива активність, робота заради роботи, пошук розваг, вигорання, виснаження; переїдання, зловживання лікарськими та наркотичними речовинами, алкоголем; соматичні скарги, підвищена потреба у сні.

Вправа «НЕСКІНЧЕННИЙ МАСАЖ»

Мета

розвиток ресурсного каналу Ph.

Хід проведення

u003cpu003eУчасники стають у коло так, щоб руки кожного учасника торкалися плечей людини, яка стоїть попереду. Учасники починають робити масаж у такій послідовності: розтирання, розминання, легкі поплескування долонями впродовж однієї-двох хвилин. Далі учасники повертаються і роблять масаж у тій же послідовності людині, яка раніше стояла позаду неї, а тепер опинилася попереду.u003c/pu003ern

Запитання для обговорення
1. Яким зараз є ваш стан?

Вправа «МУХА»

Мета

розвиток ресурсного каналу Ph

Хід проведення

Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна, плечі й голова опущені, очі заплющені. Уявіть, що вам на кінчик носа сіла муха. Ваше завдання — не розплющуючи очей і не використовуючи рук, зігнати набридливу комаху.

Запитання для обговорення
1. Які м’язи вам вдалося розслабити?
2. Про що ви думали, виконуючи цю вправу?

І щоб закріпити знання, пропонуємо ще одну вправу.

Вправа «КВІТКА BASIC PH»

Мета

комплексний розвиток ресурсних каналів

Необхідні матеріали

роздруковані квітки за кількістю учасників.

Хід проведення

Тренер роздає учасникам u003ca href=u0022https://drive.google.com/file/d/1j2G3017JPEL2IpMXTlgq7W14PoNTVJZO/view?usp=drive_linku0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003eроздруковані квіткиu003c/au003e, у кожній пелюстці яких позначений один із ресурсних каналів BASIC PH. Завдання: написати в кожній пелюстці те, що наснажує, зміцнює саме цей ресурсний канал. Після того, як учасники завершили наповнювати пелюстки, тренер просить їх цілісно подивитися на свої квітки й подумати, які їхні цінності обумовлюють саме ті ресурсності, які вони записали на пелюстках. Цінності потрібно записати в центрі квітки.rnОпісля учасники за бажанням показують свої квітки і діляться їхнім наповненням.

Запитання для обговорення
1. Як ви зараз почуваєтеся?
2. Якими думками вам би хотілося поділитися?

Для ознайомлення з вправами, які допоможуть відновити безперервності, підтримати і посилити власні ресурсні канали, зрозуміти, якими ресурсними каналами користуються ваші учні, радимо подивитися прямий етер із М. Сазоновою — психологинею, фасилітаторкою центру «Машабім» (Ізраїль) з теми «Ізраїльська модель подолання стресу Basic PH: як розвивати стійкість та відновлювати внутрішній ресурс».

Отже, рушаємо до тестування модулю «Психологічна безпека».