Інформація оточує сучасну людину всюди. Гаджети стали таким собі зовнішнім жорстким диском мозку. Вони дають змогу обчислювати, отримувати швидкий доступ до інформації різними мовами, поширювати дані, застосовувати штучний інтелект для швидкого обробляння інформації, генерації картин, фото, відео, графіки тощо. Освітнє середовище — не виняток.
Саме тому важливе завдання педагога — навчити працювати з інформацією: шукати, аналізувати, синтезувати, інтерпретувати, формувати власну думку, поширювати правдиву інформацію.
Задля досягнення інформаційної безпеки у школі важливо, аби в закладі освіти була сформована інформаційна культура, всі дотримувалися правил інформаційної гігієни, академічної доброчесності та розуміли, які існують загрози й алгоритми убезпечення їх виникнення.
комплекс заходів і процедур, спрямованих на захист інформації від небажаних доступів, руйнування, витоку чи використання з незаконною метою
дія негативних чинників, через які користувачі частково або повністю втрачають змогу реалізувати свої інтереси в інформаційній сфері
програма чи пристрій, що здійснює захист комп’ютерних мереж. Це такий собі охоронець, який фільтрує, які дані варто пропускати, а які — ні
це процес дослідження наявних фактів і даних для з’ясування їхньої повноти, достовірності та істинності
Інформаційна система школи включає різноманітні комп’ютерні системи, мережі, сервери та програмне забезпечення, які використовують для зберігання й опрацювання інформації про учнів, вчителів і адміністративний персонал.
Політику інформаційної безпеки треба виробити в кожному закладі освіти та конкретизувати у вигляді правил з інформаційної безпеки. Більше про це — у Додатку «Політика інформаційної безпеки в інтернеті»
Умовно загрози інформаційній безпеці школи можна поділити на три групи:
Розгляньмо зазначені вище групи загроз докладніше на прикладі кесів.
Кейси, які ми розглянули, — це випадки, які можуть статися з кожною та кожним. І важливо сформувати комплексне бачення того, як можна убезпечити від виникнення таких ситуацій.
Щоб захистити інформацію закладів освіти, важливо дотримуватися таких правил:
Такі загрози щодня чатують на нас у мережі. Тож пропонуємо дізнатися більше про те, як уникнути інформаційних загроз.
Отже, для практичності таких заходів ми для вас підготувати кілька цікавих вправ. Тож пішли з ними знайомитись.
створити пароль, який надійно захищатиме персональні дані користувача.
u003cemu003eЕтап 1rnu003c/emu003eПоясніть учням принципи створення надійних паролів:rnu003culu003ern tu003cliu003eпароль має містити близько 12 символів, щонайменше 8;u003c/liu003ern tu003cliu003eнеобхідно використовувати і маленькі, і великі літери;u003c/liu003ern tu003cliu003eслід використовувати різні символи, цифри, розділові знаки, а також верхній і нижній регістр (@, #, $, _, – тощо);u003c/liu003ern tu003cliu003eварто уникати використання реальних слів із будь-якої мови, а також легких паролів на кшталт «12345», «QWERTY» тощо;u003c/liu003ern tu003cliu003eне можна передавати пароль третім особам; не можна надсилати паролі електронною поштою, в SMS або іншим електронним способом;u003c/liu003ern tu003cliu003eне варто записувати та зберігати паролі в місцях, де їх легко знайти та прочитати (наліпка на моніторі, папірець під клавіатурою тощо);u003c/liu003ern tu003cliu003eпароль не повинен збігатися з найменуванням облікового запису;u003c/liu003ern tu003cliu003eне можна використовувати один і той самий пароль для різних облікових записів; слід перевірити сайт, перш аніж ввести логін і пароль.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003cemu003eЕтап 2rnu003c/emu003eПопрактикуйтесь з учнями за допомогою онлайн-вправ:rnu003culu003ern tu003cliu003eонлайн-гра «Надійний пароль»: u003ca href=u0022https://learningapps.org/view6252963u0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003ehttps://learningapps.org/view6252963u003c/au003eu003c/liu003ern tu003cliu003eонлайн-гра «Сильний/слабкий пароль»: u003ca href=u0022https://learningapps.org/view10258988u0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003ehttps://learningapps.org/view10258988u003c/au003eu003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003cemu003eЕтап 3u003c/emu003ernПопросіть учнів скласти свій надійний пароль. Наголосіть, що свій пароль учні нікому не повинні повідомляти, навіть учителеві й однокласникам, тому не варто просити учнів показати свій щойно складений пароль. Натомість запропонуйте учням перевірити пароль за допомогою тестерів паролів, наприклад, u003ca href=u0022https://uk.vpnmentor.com/tools/passwordmeter/u0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003ehttps://uk.vpnmentor.com/tools/passwordmeter/u003c/au003e
пояснити учням поняття «кібербулінг», «тролінг», «секстинг», «мобінг», «фішинг», «кардинг», «грумінг» (див. картки вище).
u003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЕтап 1rnu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПрезентуйте учням значення понять «кібербулінг», «тролінг», «секстинг», «мобінг», «фішинг», «кардинг», «грумінг».u003c/spanu003ernrnu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЕтап 2rnu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЗапропонуйте учням визначити вид онлайн-насильства за описом ситуації:u003c/spanu003ernu003culu003ern tu003cliu003eКатя розмістила фотографію свого однокласника Макса в соціальній мережі й написала до неї образливий коментар. Інші почали глузувати з Макса (кібербулінг).u003c/liu003ern tu003cliu003eВлад надіслав своїй дівчині Ані інтимні світлини, а згодом вони потрапили до рук інших людей (секстинг).u003c/liu003ern tu003cliu003eОлексій створив фейковий профіль у соціальних мережах і почав публікувати образливі коментарі на сторінці відомої спортсменки, спричинивши конфлікт та спровокувавши обурення її прихильників (тролінг).u003c/liu003ern tu003cliu003eГрупа учнів створила чат, у якому поширювала образливі чутки про нового учня Макса. Усі припинили спілкуватися з хлопцем (мобінг).u003c/liu003ern tu003cliu003eЛіза отримала електронного листа, який був схожий на лист від банку і в якому просили вказати особисту інформацію, зокрема пароль від облікового запису (фішинг).u003c/liu003ern tu003cliu003eІван купив інтернет-послуги від невідомого продавця в мережі, але після оплати виявив, що послугу не надали і його гроші були вкрадені (кардинг).u003c/liu003ern tu003cliu003eОля познайомилася з хлопцем в інтернеті, він почав спонукати її розміщувати світлини та розкривати особисту інформацію за допомогою шантажу (грумінг).u003c/liu003ernu003c/ulu003e
пояснити учням, що є порушенням академічної доброчесності.
u003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЕтап 1rnu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПрезентуйте учням u003c/spanu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eпункт 4 статті 42 Закону України «Про освіту», згідно з яким порушенням академічної доброчесності вважають:u003c/spanu003ernu003culu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eакадемічний плагіатu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, які отримали інші особи, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eсамоплагіатu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eфабрикаціюu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — вигадування даних чи фактів, які використовують в освітньому процесі або в наукових дослідженнях;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eфальсифікаціюu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — свідому зміну чи модифікацію вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eсписуванняu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eнеобu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e‘u003c/spanu003eu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eєктивне оцінюванняu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e — свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання учнів;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eнадання учням під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;u003c/spanu003eu003c/liu003ern tu003cli style=u0022font-weight: 400;u0022 aria-level=u00221u0022u003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eвплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника для здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.u003c/spanu003eu003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЕтап 2rnu003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПроаналізуйте ситуації та визначте, які з них є прикладом порушення академічної доброчесності:u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eНастя скопіювала реферат з інтернету і прочитала на уроці.u003c/liu003ern tu003cliu003eСашко скопіював реферат з інтернету й додав покликання на джерела.u003c/liu003ern tu003cliu003eДмитро додав у презентацію фото з інтернету без покликання, адже всі картинки, опубліковані в інтернеті, можна публічно використовувати.u003c/liu003ern tu003cliu003eАня та Марічка додали у презентацію фотографію і нижче прикріпили покликання на джерело.u003c/liu003ern tu003cliu003eЛіза додала у твір цитату письменника, не взяла її в лапки та не вказала автора.u003c/liu003ern tu003cliu003eУчні підготували проєкт і написали зону відповідальності всіх із команди.u003c/liu003ern tu003cliu003eУчитель зменшив бал учня, аби додати йому мотивації більше старатися.u003c/liu003ern tu003cliu003eДиректор просить підвищити оцінку учневі.u003c/liu003ern tu003cliu003eУчитель просить колегу підвищити оцінку своїй доньці, яку вона навчає.u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПримітка:u003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e прикладами порушення академічної доброчесності є номери 1, 3, 5, 7, 8, 9.u003c/spanu003ernrnu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПідсумок. u003c/spanu003eu003c/iu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЗгідно з пунктом 4 статті 42 u003c/spanu003eu003ca href=u0022https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Textu0022 target=u0022_blanku0022 rel=u0022noopeneru0022u003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЗакону України «Про освіту»u003c/spanu003eu003c/au003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e порушенням академічної доброчесності вважають академічний плагіат, самоплагіат, фабрикацію, фальсифікацію, списування, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання, надання учням під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника, аби він необu003c/spanu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003e‘u003c/spanu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eєктивно оцінив результати навчання.u003c/spanu003e