За результатами дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році Державною службою якості освіти, внаслідок повномасштабної війни росії проти України близько 800 тис. школярів змінили форму здобуття освіти з денної на дистанційну (із 17 669 учнів 2021 року до 772 909 — 2022-го) та сімейну/домашню (із 4 695 до 64 409 учнів відповідно). Найбільше ці зміни стосуються сходу та півдня країни, звідки близько 40% та 30% учнів відповідно були вимушені виїхати за кордон чи в інші регіони країни.
З одного боку, онлайн-освіта відкриває безмежні можливості для навчання та спілкування з учнями у всьому світі. З іншого, вона поставила перед нами, вчителями, нові виклики і завдання, які полягають у забезпеченні конфіденційності та гарантуванні безпеки даних, створенні стимулювального навчального середовища і підтриманні психологічного комфорту учнів. Важливо враховувати, що безпечність та ефективність цього процесу стають на перше місце.
У цій темі ми розглянемо основні аспекти безпечної дистанційної роботи для вчителів, поділимося корисними порадами та стратегіями, які допоможуть освітянам ефективно впоратися з цим викликом і надавати якісну освіту в умовах онлайн-середовища.
Справді, різна форма освіти для дітей в одному класі, відстороненість батьків від освітнього процесу, витрачання власного часу на прочитання всіх повідомлень у всіх чатах — це все щоденні виклики, з якими мають впоратися вчителі та керівник школи.
Усі ці питання стосуються організації дистанційної роботи, яка в умовах війни й екстрених ситуацій потребує особливого підходу, нових технологій, стратегій і алгоритмів.
Пропонуємо ознайомитися з рекомендаціями з питань організації дистанційного освітнього процесу в умовах війни для представників адміністрації закладу:
Визначте, чи справді в цьому випадку дистанційна освіта доречна, спираючись на такі дані:
Визначте форму навчання для кожного класу, враховуючи індивідуальні рішення батьків учнів. Форма навчання може змінюватися впродовж навчального року.
Більше про комунікацію у шкільному колективі — у відео:
На думку фахівців IT-компанії GlobalLogic, найменш захищеними з месенджерів є Whatsapp і Facebook Messenger. Telegram і Viber також не надто безпечні. Однак у Telegram є змога створювати секретні чати, для яких доступна технологія наскрізного шифрування. Viber хоч і шифрує повідомлення, проте ключі для дешифрування та історію листування застосунок зберігає на сервері. Найбезпечнішим безкоштовним месенджером є Signal (рис. 1). Він використовує технологію наскрізного шифрування, тобто повідомлення доступні лише для відправника й отримувача, їх не можуть прочитати навіть ті, хто їх перехопив.
Школа може вибрати гібридний варіант і застосовувати декілька каналів комунікації з різною метою. Тож здебільшого вебсайт є офіційною сторінкою школи, де зберігають офіційні установчі документи та найважливішу інформацію, соціальні мережі можна використовувати для поширення новин і висвітлення життя школи, за допомогою месенджерів класи та команда освітян можуть обговорювати робочі чи навчальні питання.
Детальний перелік каналів шкільної комунікації у додатку.
Кожен із каналів комунікації передбачає певний стиль спілкування, правила взаємодії, які варто запровадити і задекларувати всім учасникам. Рекомендуємо ці правила напрацювати спільно в колективі за допомогою таких вправ.
актуалізувати тему дистанційної взаємодії в команді освітян під час війни, поділитися досвідом і послухати думки учасників про неї.
чотири аркуші для фліпчарту, маркери.
u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер об’єднує учасників у чотири групи, кожній із яких дає по аркушу для фліпчарту, маркеру та одному із запитань:u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eЯкі труднощі можуть виникнути під час дистанційного керування кадрами, взаємодії команди школи віддалено?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі переваги/недоліки дистанційної комунікації та взаємодії з колегами?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі заходи можуть покращити дистанційну роботу та комунікацію команди?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі сервіси, платформи, застосунки можуть покращити дистанційну роботу та комунікацію команди?u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eУчасники протягом п’яти хвилин у підгрупах дають відповіді на запитання. Опісля за сигналом тренера плакати передають за годинниковою стрілкою, і групи впродовж трьох-чотирьох хвилин доповнюють відповіді попередньої групи. Так повторюється ще двічі, допоки плакати не повертаються до групи, яка першою давала відповіді. Групи аналізують усі відповіді та презентують їх на загал.u003c/spanu003e
знайти ідеї для дистанційної побудови та розвитку команди.
фліпчарт, маркери.
u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер пропонує учасникам висловити свої пропозиції стосовно дистанційних заходів, які б об’єднували команду та допомагали підтримувати ефективну комунікацію в умовах війни, і записує відповіді учасників на фліпчарті.u003c/spanu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЗа потреби тренер може доповнювати відповіді учасників. u003c/spanu003ernrnu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eІнформація для тренераu003c/spanu003eu003c/iu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eМожливі дистанційні заходи з побудови команди: u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eОнлайн-кавування. Починайте свій робочий день з неформальної онлайн-зустрічі, де ділитимуться планами на день, роздумами, підтримкою тощо (або влаштуйте її в обідній час). Це може створити відчуття спільноти та підтримки серед колег.u003c/liu003ern tu003cliu003eСпільні віртуальні проєкти. Наприклад, створення колективного електронного довідника з педагогічними матеріалами або проведення онлайн-виставки творчих робіт учнів.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-тренінги та вебінари, спрямовані на спільний розвиток освітян. Вони можуть включати лекції, дискусії та вправи, які сприяють обміну знаннями і покращують професійні навички.u003c/liu003ern tu003cliu003eВіртуальні спортивні змагання. Організуйте спортивні змагання онлайн або фізичні вправи, які можуть виконувати вчителі в себе вдома. Наприклад, виклик на розминку або на серію фізичних вправ. Вони можуть записати їх і поділитися результатами з іншими.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-челенджі. Спільні ідеї або дії можуть давати відчуття єднання. Наприклад, можете влаштувати кольорові дні й опублікувати в соціальних мережах фото певного кольору або в одязі певного кольору. Можете скласти спільний список, де кожен додасть улюблену пісню / фільм / книгу / подкаст.u003c/liu003ern tu003cliu003eПривітання з днем народження чи з іншими святами. Запровадьте спільну традицію з привітань — робити фотоколаж, відео, онлайн-привітання тощо.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-зустріч для розмови про досягнення. Учасникам команди важливо знати, що вони доклались до певних досягнень. На таких зустрічах адміністрація може дякувати працівникам за їхні старання, показувати результати роботи. Також команда може ділитися особистими досягненнями.u003c/liu003ernu003c/olu003e
сформувати правила дистанційної комунікації в різних комунікаційних каналах задля підвищення якості й ефективності дистанційного спілкування і кооперації учасників освітнього процесу.
u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер змінює команди або залишає їх у тому ж складі. Кожна група так само має свій канал комунікації (електронну пошту, месенджери, соціальні мережі, вебсайт, єдину освітню платформу). Тренер пропонує учасникам сформулювати правила комунікації в цьому каналі:u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eЯкими будуть завдання та функції комунікації?u003c/liu003ern tu003cliu003eЩо саме висвітлюватимуть?u003c/liu003ern tu003cliu003eЦе буде формальний чи неформальний стиль спілкування?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі будуть візуальні матеріали?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯк часто оновлюватимуть інформацію?u003c/liu003ern tu003cliu003eКим будуть учасники цього каналу комунікації?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯк ви забезпечите інформування про ці правила та їх дотримання всіма учасниками?u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eІнформація для тренера u003c/spanu003eu003c/iu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eНаприклад, правила комунікації в месенджерах можуть бути такі: u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eМова спілкування — українська й англійська.u003c/liu003ern tu003cliu003eПовідомлення мають стосуватися лише освітнього процесу та робочих питань.u003c/liu003ern tu003cliu003eТекст варто надсилати одним повідомленням, бажано лаконічно та чітко формулювати запитання, відповідь, пропозиції тощо.u003c/liu003ern tu003cliu003eПовідомлення можна надсилати лише в часовий проміжок від 8:00 до 18:00.u003c/liu003ern tu003cliu003eУникайте сарказму, агресивного тону або вживання образливих висловлювань.u003c/liu003ern tu003cliu003eУсі інформаційні повідомлення надсилайте текстом, а не голосовим повідомленням.u003c/liu003ern tu003cliu003eУ чаті заборонене поширення листівок, текстів релігійного чи політичного характеру.u003c/liu003ern tu003cliu003eДотримуйтеся правил ввічливості та доброзичливості у своїх повідомленнях. Використовуйте слова привітання, прохання та подяки: «будь ласка», «дякую», «з повагою» тощо.u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПрезентація груп.u003c/spanu003e