Тема 3.2. Безпечна дистанційна робота

За результатами дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році Державною службою якості освіти, внаслідок повномасштабної війни росії проти України близько 800 тис. школярів змінили форму здобуття освіти з денної на дистанційну (із 17 669 учнів 2021 року до 772 909 — 2022-го) та сімейну/домашню (із 4 695 до 64 409 учнів відповідно). Найбільше ці зміни стосуються сходу та півдня країни, звідки близько 40% та 30% учнів відповідно були вимушені виїхати за кордон чи в інші регіони країни.

З одного боку, онлайн-освіта відкриває безмежні можливості для навчання та спілкування з учнями у всьому світі. З іншого, вона поставила перед нами, вчителями, нові виклики і завдання, які полягають у забезпеченні конфіденційності та гарантуванні безпеки даних, створенні стимулювального навчального середовища і підтриманні психологічного комфорту учнів. Важливо враховувати, що безпечність та ефективність цього процесу стають на перше місце.

У цій темі ми розглянемо основні аспекти безпечної дистанційної роботи для вчителів, поділимося корисними порадами та стратегіями, які допоможуть освітянам ефективно впоратися з цим викликом і надавати якісну освіту в умовах онлайн-середовища.

Розпочнімо з історій, які, можливо, знайомі й вам:

Кейс 1

Оленка зламала ногу і тепер змушена три тижні навчатися з дому. Усі її однокласники продовжують навчатися у звичному форматі, наживо. Оленці також потрібно виконувати завдання, щоб не втратити знань за такий довгий період лікування. Проте пошуки домашніх завдань — це ще той квест для дівчинки. На запитання «Що задали додому?» однокласники часто не відповідають або кажуть, що не пам’ятають чи не записали це в щоденник. Учителі не дублюють інформацію на електронну платформу, оскільки не бачать у цьому сенсу. А класний керівник просто ставить Оленці пропуски в журналі. Дівчинка змирилася з цим і далі насолоджується тік-током удома.

Кейс 2

Тетяна — мама Марійки, яка навчається в п’ятому класі. Перед початком навчального року батьків ознайомили із системою моніторингу успішності дітей. Тепер Тетяна може спостерігати за оцінками дитини системно. Нещодавно мама дівчинки помітила, що Марійка вже має десятку з математики, до цього була сімка. Таки додаткові завдання та повторний перегляд записів, які підготував учитель, спрацювали. А от з географією все ще складно, тому Тетяна запланувала надати зворотний зв’язок вчителеві та визначити індивідуальну траєкторію навчання для дитини. Добре, що все зрозуміло й доступно. І оцінки своєї дитини Тетяна не змушена чути під час батьківських зборів. Це справді якісно впливає на її долучення до освітнього процесу.

Кейс 3

Марина Олександрівна навчила свій клас — учнів початкової школи — працювати в онлайн-режимі з дотриманням певних правил. Зокрема, діти знали, що викрикувати відповіді не потрібно, адже це створює загальний шум в етері і нічого не можна розібрати. Вчителька навчила дітей користуватися функцією піднесеної руки, бачила черговість дітей, які бажають відповісти. Діти перейшли до п’ятого класу і другого тижня навчання відвідували уроки дистанційно. На уроці Варвара Сергіївна почала повторювати теми за попередній рік і ставила запитання учням. Діти, за звичкою, підняли віртуальні руки, але з’ясувалося, що вчителька про цю функцію не знала і почала кричати на дітей за те, що вони нібито мовчать. Учні розгубилися, не зрозумівши, що відбувається. Ввечері класному керівникові декілька батьків поставило уточнювальні запитання про цю ситуацію.

Кейс 4

Цієї п’ятниці Катерина Олегівна прийшла до школи на щотижневу нараду, але виявилося, що її скасували. Про це написали в суботу у спільному чаті школи. У вихідні вчителька була без зв’язку, тож не заглядала до робочих листувань, а в понеділок просто прогортала повідомлення з вітаннями зі святом, яке було в неділю. Що ж, тепер доведеться витрачати час і понеділок розпочинати із перечитування всіх повідомлень, які надійшли за вихідні, щоб не пропустити важливої інформації.

Чи треба враховувати потреби лише однієї дитини у класі та організовувати для неї дистанційне навчання?
так, і я завжди пам’ятаю про всіх учнів у класі й намагаюся продублювати домашнє завдання на електронній платформі чи в групі
ні, хай дитина відпочине, якщо вже перебуває на лікарняному
не бачу тут провини вчителів
Потрібно вибрати хоча б один варіант відповіді
Перевірити
Вірно
Невірно!
Спробувати знову
Що нам демонструє Кейс 2?
важливість дотримання конфіденційності в питанні оцінок дитини
важливість того, що батьки відстежують динаміку успішності дитини
розуміння алгоритмів взаємодії з вчителями та залученості до освітнього процесу
доступна та зрозуміла форма інформування
всі відповіді правильні
Потрібно вибрати хоча б один варіант відповіді
Перевірити
Вірно
Невірно!
Спробувати знову
Які проблеми ви помітили в Кейсі 3?
тут немає проблем, за місяць навчання діти адаптуються і все розумітимуть
різний рівень навичок володіння інформаційно-комунікаційними технологіями вчителів
нестача комунікації між школою і батьками
Потрібно вибрати хоча б один варіант відповіді
Перевірити
Вірно
Невірно!
Спробувати знову
Чому, на ваш погляд, Катерина Олегівна пропустила повідомлення про скасування наради?
декілька каналів комунікації були об’єднані і важлива інформація загубилась між привітальними листівками
важливо бути завжди на зв’язку і реагувати на кожне повідомлення, а раптом там важлива інформація
могла б і сама привітати колег зі святом у неділю
треба було перепитати в когось, перш аніж іти до школи
Потрібно вибрати хоча б один варіант відповіді
Перевірити
Вірно
Невірно!
Спробувати знову

Справді, різна форма освіти для дітей в одному класі, відстороненість батьків від освітнього процесу, витрачання власного часу на прочитання всіх повідомлень у всіх чатах — це все щоденні виклики, з якими мають впоратися вчителі та керівник школи.

Усі ці питання стосуються організації дистанційної роботи, яка в умовах війни й екстрених ситуацій потребує особливого підходу, нових технологій, стратегій і алгоритмів. 

Пропонуємо ознайомитися з рекомендаціями з питань організації дистанційного освітнього процесу в умовах війни для представників адміністрації закладу:

  1. Перш за все, оцініть ситуацію. 

Визначте, чи справді в цьому випадку дистанційна освіта доречна, спираючись на такі дані: 

  • аналіз поточної ситуації (безпекову ситуацію в регіоні, доступ учасників освітнього процесу до школи, стан будівель та інфраструктури, можливості комунікації); 
  • рекомендації ДСНС та військово-цивільних адміністрацій; 
  • аналіз даних про місце перебування дітей та команди освітян, а також про думку батьків щодо форми навчання їхніх дітей.

Визначте форму навчання для кожного класу, враховуючи індивідуальні рішення батьків учнів. Форма навчання може змінюватися впродовж навчального року.

  1. Розробіть з командою закладу механізми убезпечення й алгоритми дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій та поширте їх серед усіх учасників освітнього процесу.
  2. Складіть спільний план роботи в закладі освіти: 
    • впровадьте електронні менеджери завдань для команди освітян;
    • розгляньте можливість використання дистанційного навчання й електронних платформ, щоб забезпечити неперервність освітнього процесу;  
    • оберіть платформи для організації навчання, які будете використовувати. Важливо зосередитись на одній або, за потреби, на декількох платформах, щоб команді освітян і учням було зручно працювати; 
    • розробіть резервний план дій, у разі відсутності чи обмеження доступу до цифрових ресурсів; 
    • не забудьте про батьків та запропонуйте й для них зручний формат взаємодії: перегляд оцінок, домашніх завдань та інформування про важливі події/зміни в освітньому процесі.
  1. Практикуйте гнучкість та адаптацію. 
    Будьте гнучкими і готовими адаптувати плани та стратегії навчання відповідно до обставин, що змінюються. Регулярно оцінюйте ефективність і вносьте потрібні зміни, щоб забезпечити якісну освіту. Розробіть стратегію для перехідних періодів між дистанційним та очним навчанням. 
  2. Упровадьте електронний документообіг.
    Ведення документації закладу освіти в електронній формі допоможе удосконаленню управління закладом за допомогою автоматизації одержання, оброблення та зберігання інформації і документів в електронній формі, а також сприятиме забезпеченню оперативності, достовірності й цілісності інформації, яку використовують в освітньому процесі. 
  3. Подбайте про захист даних. 
    Розробіть і впровадьте протоколи безпеки для дистанційного навчання, щоб гарантувати конфіденційність, захист даних та інформаційну безпеку.
  4. Надайте вчителям професійну підтримку й організуйте навчання:
    • запровадьте системні тренінги, вебінари, консультації з використання технологій і методик дистанційного навчання. Наприклад, навчання з цифрової грамотності можна організувати за допомогою платформи «Дія.Освіта» або центрального ресурсу «Навчайте, де б ви не були» тощо;
    • створіть механізми обміну досвідом між вчителями;
    • ознайомте з можливостями забезпечення технікою (державні програми, допомога донорів, місцевий бізнес); 
  5. Забезпечте психологічну підтримку для освітян. 
    Організуйте психологічні консультації, тренінги, групи підтримки для вчителів тощо. 
    Згадайте інформацію з попереднього модуля.
  6. Співпрацюйте з громадою.
    Залучайте батьків, громадські організації, місцеві органи влади й інші зацікавлені сторони до співпраці. Вони можуть надати допомогу в доступі до ресурсів, у підтриманні психологічного клімату та створенні безпеки. Наприклад, можна організовувати відкриті зустрічі з батьками та громадою, аби обговорити підсумки попереднього місяця та планування наступного. 
    Докладніше — в наступному модулі.
  7. Налагоджуйте комунікацію.

Більше про комунікацію у шкільному колективі — у відео:

На думку фахівців IT-компанії GlobalLogic, найменш захищеними з месенджерів є Whatsapp і Facebook Messenger. Telegram і Viber також не надто безпечні. Однак у Telegram є змога створювати секретні чати, для яких доступна технологія наскрізного шифрування. Viber хоч і шифрує повідомлення, проте ключі для дешифрування та історію листування застосунок зберігає на сервері. Найбезпечнішим безкоштовним месенджером є Signal (рис. 1). Він використовує технологію наскрізного шифрування, тобто повідомлення доступні лише для відправника й отримувача, їх не можуть прочитати навіть ті, хто їх перехопив.

Рис. 1. Рейтинг месенджерів за рівнем захищеності від компанії Molfar: (1) Threema, (2) Signal, (3) Wickr, (4) Wire, (5) Telegram, (6) Facebook, (7) Viber, (8) WhatsApp, (9) Discord

Школа може вибрати гібридний варіант і застосовувати декілька каналів комунікації з різною метою. Тож здебільшого вебсайт є офіційною сторінкою школи, де зберігають офіційні установчі документи та найважливішу інформацію, соціальні мережі можна використовувати для поширення новин і висвітлення життя школи, за допомогою месенджерів класи та команда освітян можуть обговорювати робочі чи навчальні питання.

Детальний перелік каналів шкільної комунікації у додатку.

Кожен із каналів комунікації передбачає певний стиль спілкування, правила взаємодії, які варто запровадити і задекларувати всім учасникам. Рекомендуємо ці правила напрацювати спільно в колективі за допомогою таких вправ.

Летючий плакат «ДИСТАНЦІЙНА КОМУНІКАЦІЯ»

Мета

актуалізувати тему дистанційної взаємодії в команді освітян під час війни, поділитися досвідом і послухати думки учасників про неї.

Необхідні матеріали

чотири аркуші для фліпчарту, маркери.

Хід проведення

u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер об’єднує учасників у чотири групи, кожній із яких дає по аркушу для фліпчарту, маркеру та одному із запитань:u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eЯкі труднощі можуть виникнути під час дистанційного керування кадрами, взаємодії команди школи віддалено?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі переваги/недоліки дистанційної комунікації та взаємодії з колегами?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі заходи можуть покращити дистанційну роботу та комунікацію команди?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі сервіси, платформи, застосунки можуть покращити дистанційну роботу та комунікацію команди?u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eУчасники протягом п’яти хвилин у підгрупах дають відповіді на запитання. Опісля за сигналом тренера плакати передають за годинниковою стрілкою, і групи впродовж трьох-чотирьох хвилин доповнюють відповіді попередньої групи. Так повторюється ще двічі, допоки плакати не повертаються до групи, яка першою давала відповіді. Групи аналізують усі відповіді та презентують їх на загал.u003c/spanu003e

Запитання для обговорення
1. Які висновки можемо зробити?
2. Задля чого потрібно розвивати якісну комунікацію в школі?

Мозковий штурм «БУДУЄМО КОМАНДУ ДИСТАНЦІЙНО»

Мета

знайти ідеї для дистанційної побудови та розвитку команди.

Необхідні матеріали

фліпчарт, маркери.

Хід проведення

u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер пропонує учасникам висловити свої пропозиції стосовно дистанційних заходів, які б об’єднували команду та допомагали підтримувати ефективну комунікацію в умовах війни, і записує відповіді учасників на фліпчарті.u003c/spanu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eЗа потреби тренер може доповнювати відповіді учасників. u003c/spanu003ernrnu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eІнформація для тренераu003c/spanu003eu003c/iu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eМожливі дистанційні заходи з побудови команди: u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eОнлайн-кавування. Починайте свій робочий день з неформальної онлайн-зустрічі, де ділитимуться планами на день, роздумами, підтримкою тощо (або влаштуйте її в обідній час). Це може створити відчуття спільноти та підтримки серед колег.u003c/liu003ern tu003cliu003eСпільні віртуальні проєкти. Наприклад, створення колективного електронного довідника з педагогічними матеріалами або проведення онлайн-виставки творчих робіт учнів.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-тренінги та вебінари, спрямовані на спільний розвиток освітян. Вони можуть включати лекції, дискусії та вправи, які сприяють обміну знаннями і покращують професійні навички.u003c/liu003ern tu003cliu003eВіртуальні спортивні змагання. Організуйте спортивні змагання онлайн або фізичні вправи, які можуть виконувати вчителі в себе вдома. Наприклад, виклик на розминку або на серію фізичних вправ. Вони можуть записати їх і поділитися результатами з іншими.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-челенджі. Спільні ідеї або дії можуть давати відчуття єднання. Наприклад, можете влаштувати кольорові дні й опублікувати в соціальних мережах фото певного кольору або в одязі певного кольору. Можете скласти спільний список, де кожен додасть улюблену пісню / фільм / книгу / подкаст.u003c/liu003ern tu003cliu003eПривітання з днем народження чи з іншими святами. Запровадьте спільну традицію з привітань — робити фотоколаж, відео, онлайн-привітання тощо.u003c/liu003ern tu003cliu003eОнлайн-зустріч для розмови про досягнення. Учасникам команди важливо знати, що вони доклались до певних досягнень. На таких зустрічах адміністрація може дякувати працівникам за їхні старання, показувати результати роботи. Також команда може ділитися особистими досягненнями.u003c/liu003ernu003c/olu003e

Вправа «ПРАВИЛА ДИСТАНЦІЙНОЇ ШКІЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ»

Мета вправи

сформувати правила дистанційної комунікації в різних комунікаційних каналах задля підвищення якості й ефективності дистанційного спілкування і кооперації учасників освітнього процесу.

Хід проведення

u003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eТренер змінює команди або залишає їх у тому ж складі. Кожна група так само має свій канал комунікації (електронну пошту, месенджери, соціальні мережі, вебсайт, єдину освітню платформу). Тренер пропонує учасникам сформулювати правила комунікації в цьому каналі:u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eЯкими будуть завдання та функції комунікації?u003c/liu003ern tu003cliu003eЩо саме висвітлюватимуть?u003c/liu003ern tu003cliu003eЦе буде формальний чи неформальний стиль спілкування?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі будуть візуальні матеріали?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯк часто оновлюватимуть інформацію?u003c/liu003ern tu003cliu003eКим будуть учасники цього каналу комунікації?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯк ви забезпечите інформування про ці правила та їх дотримання всіма учасниками?u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003ciu003eu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eІнформація для тренера u003c/spanu003eu003c/iu003ernrnu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eНаприклад, правила комунікації в месенджерах можуть бути такі: u003c/spanu003ernu003colu003ern tu003cliu003eМова спілкування — українська й англійська.u003c/liu003ern tu003cliu003eПовідомлення мають стосуватися лише освітнього процесу та робочих питань.u003c/liu003ern tu003cliu003eТекст варто надсилати одним повідомленням, бажано лаконічно та чітко формулювати запитання, відповідь, пропозиції тощо.u003c/liu003ern tu003cliu003eПовідомлення можна надсилати лише в часовий проміжок від 8:00 до 18:00.u003c/liu003ern tu003cliu003eУникайте сарказму, агресивного тону або вживання образливих висловлювань.u003c/liu003ern tu003cliu003eУсі інформаційні повідомлення надсилайте текстом, а не голосовим повідомленням.u003c/liu003ern tu003cliu003eУ чаті заборонене поширення листівок, текстів релігійного чи політичного характеру.u003c/liu003ern tu003cliu003eДотримуйтеся правил ввічливості та доброзичливості у своїх повідомленнях. Використовуйте слова привітання, прохання та подяки: «будь ласка», «дякую», «з повагою» тощо.u003c/liu003ernu003c/olu003ernu003cspan style=u0022font-weight: 400;u0022u003eПрезентація груп.u003c/spanu003e