Майже мільйон дітей тепер навчається онлайн. Частина учнів перебуває за кордоном, хтось доєднується з безпечних регіонів, куди довелося виїхати разом із сім’єю, деякі заклади не можуть відновити навчання наживо через безпекову ситуацію, частина — все ще перебуває в тимчасовій окупації. Ситуація різна, і ми повинні забезпечити доступ до якісної освіти для кожної дитини.
У цій темі ми розглянемо підходи та важливі кроки в побудові ефективного дистанційного навчання для дітей.
це організація освітнього процесу в умовах віддаленості один від одного та опосередкованої взаємодії, яке функціонує на базі сучасних освітніх, цифрових технологій
це взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції
взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, коли учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі з використанням інтерактивних освітніх платформ, електронних пошт, форумів тощо
це відео, онлайн дошки, тести, інші інформаційні продукти, які використовуються вчителем з метою підтримки навчального процесу
Ефективне дистанційне навчання починається зі створення безпечного сприятливого середовища, у якому учні почуваються комфортно й готові пізнавати та досліджувати.
Взаємодія вчителя та учня може відбуватися в синхронному й асинхронному режимах.
Навчання відбувається в режимі реального часу — вчитель і учень працюють одночасно. Спілкування організовують в онлайн-режимі, зазвичай через відеоконференцію (Zoom, Google Meet).
Зручно організувати зустріч у певному місці та в певний час за допомогою розкладу, календаря, у якому буде зазначений час, спосіб організації зустрічі, тема заняття, завдання, яке потрібно виконати заздалегідь, тощо (наприклад, Microsoft Teams, Google Calendar).
роботу в групі швидше реалізовують, коли всі домовляються одночасно: визначають ролі, розподіляють завдання, обговорюють дедлайни та способи подальшої комунікації
синхронна дистанційна взаємодія має великий потенціал для командотворення. Під час вебінарів є можливість для представлення, роботи в групах, роботи в парах, знайомство відбувається простіше
спілкування в умовах реального часу вкрай важливе для формування таких компетентностей, як вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися іноземними мовами, вміння слухати і говорити
важливі відчуття, що це відбувається тут і зараз, які супроводжує емоційність. Також можна організовувати онлайн-заходи: зустріч з відомими людьми, презентація проєктів тощо
Потенційні обмеження синхронного режиму:
Вчитель організовує освітній процес, визначає зміст навчальної роботи та дедлайни, а учень виконує завдання у зручний для себе час. Організувати асинхронний режим допомагають освітні платформи. Вони дають змогу вибудувати зміст навчання в певну послідовність, визначити оптимальний ритм (вказавши терміни виконання), підтримувати ефективність (через систему тестів і завдань, відстеження прогресу учнів з подальшим покращенням курсу).
доречний для учнів, які мають перешкоди для фіксованого долучення до навчання (навчаються в іншій школі, за кордоном, перебої з електроенергією й інтернетом, лікування тощо)
пов’язана з попередньою характеристикою: без прив’язки до конкретного часу значно простіше залучити ширшу аудиторію
онлайн-середовище додає елемент анонімності, що може допомогти сором’язливим учням, для яких публічна відповідь є складністю. Індивідуалізовані завдання допоможуть розкрити потенціал учнів
учень може приділити темі стільки часу, скільки йому необхідно. Не очікувати групу чи навпаки працювати в більш повільному темпі
учень може обрати форму подачі інформації, яка для нього зручніша, а також у будь-який час повернутися до матеріалів за потреби
такий формат допомагає учням розвивати навички самоорганізації, самоконтролю, самооцінювання та краще зрозуміти власний стиль навчання
Потенційні обмеження асинхронного режиму:
Дистанційне навчання має свої виклики і потребує від учителя нових знань та навичок.
Справді, від ґрунтовної підготовки вчителя залежать успіх і безпечність дистанційного навчання. Під час планування віддаленого навчання вчитель і керівництво школи повинні враховувати наступне:
Готувати матеріали завчасно, враховуючи різність сприйняття інформації, та розміщувати доступно для кожного та кожної.
Під час організації дистанційного навчання необхідно убезпечити учнів від неконтрольованих контактів із чужими людьми. І для учнів, і для вчителів бажано здійснювати взаємодію не з приватної пошти, а зі шкільної. Авторизований доступ до освітнього середовища дасть змогу не допускати сторонніх осіб.
Усі навчальні заходи, які учні готують спільно, варто супроводжувати модерацією вчителя: обговорення на форумі, коментування, проєктну роботу.
Потрібно враховувати, що частина учнів можуть мати несприятливі обставини, через які дитині складно приєднатися онлайн з дому (відсутність власного простору, сімейні обставини, технічні можливості тощо). Під час відеоконференцій це може стати для учня психологічним бар’єром. Цей момент потрібно враховувати, перш аніж вимагати приєднатися до уроку тільки з увімкненими камерами та мікрофонами. Варто дати змогу учням приватно просигналізувати, якщо вони мають проблеми з тим, щоб увімкнути камеру чи мікрофон.
Для організації співпраці й комунікації між учнями рекомендують використовувати різноманітні форми роботи. Зокрема, можна влаштовувати обговорення проблемних питань, спільну реалізацію проєктів, коли успіх залежить від активного долучення всіх учасників. Також варто включити роботу з використанням соціальних мереж, як важливу сферу життя більшості учнів, задля розвитку медіаграмотності і навички безпечного користування інтернетом.
Необхідно враховувати, що є діти, які краще навчаються, читаючи, а є ті, для кого ефективнішим є перегляд відео, поєднувати це – навчанням через дію. Прикладом навчального середовища, яке оцінює ефективність різних завдань для конкретного учня і пропонує більше завдань такого типу є освітня система AR Book. Також важливо готувати завдання різного рівня складності з можливістю призначати їх різним учням / групам учнів.
Дистанційне навчання вимагає чимало зусиль від учителя, особливо напочатку, поки доводиться адаптувати освітні матеріали та методики навчання до онлайн-режиму. Тож плануйте свої перерви та приємні винагороди за прикладені зусилля.
Підсумовуючи, варто зазначити, що дистанційне або змішане навчання можна реалізувати так, щоб це було корисно учневі, вчителеві та школі загалом.
Запрошуємо ознайомитися з інструментами дистанційного навчання.
Як же з-поміж усіх інструментів вибрати потрібні? Для цього варто ознайомитися з видами навчальної роботи учнів, які розкриють секрети організації якісного дистанційного навчання:
Спробуйте разом у колективі виконати таку вправу:
підвищити інформаційно-цифрову компетентність учасників.
ноутбук, проєктор для демонстрації відеофрагменту, стикери-смужки трьох кольорів на всіх учасників.
u003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__sectionu0022u003ernu003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__description-section page__contentu0022u003ernrnТренер пропонує переглянути відео «Окей, гугл: що таке інформаційно-цифрова компетентність учителя» та замалювати (схематично зобразити) основні складові інформаційно-цифрової компетентності вчителя. Для виконання вправи, перш аніж демонструвати відео, тренер об’єднує учасників у декілька груп.rnrnПрезентація груп і обговорення складових інформаційно-цифрової компетентності вчителя. Складові, які озвучили учасники, тренер виписує на аркуші для фліпчарту і після обговорення пропонує їм індивідуально визначити, наскільки сформоване кожне вміння, зробивши позначку кольоровою стикер-смужкою (наприклад, червона — високий рівень сформованості, жовта — середній, зелена — низький).rnrnu003ciu003eІнформація для тренераu003c/iu003ernrnВчитель:rnu003culu003ern tu003cliu003eвикористовує в роботі програмне забезпечення, комп’ютер та інші цифрові пристрої;u003c/liu003ern tu003cliu003eкритично оцінює інформацію, зберігає та захищає персональні дані;u003c/liu003ern tu003cliu003eвикористовує електронні ресурси для професійного розвитку;u003c/liu003ern tu003cliu003eвикористовує готові або створює власні електронні засоби навчання;u003c/liu003ern tu003cliu003eзастосовує технології дистанційного та змішаного навчання;u003c/liu003ern tu003cliu003eдбає про безпеку учнів в інтернеті;u003c/liu003ern tu003cliu003eдотримується вимог академічної доброчесності, захищає власні авторські права в мережі;u003c/liu003ern tu003cliu003eвикористовує електронні ресурси для оцінювання навчальних досягнень учнів.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003c/divu003ernu003c/divu003e
На цьому модуль «Інформаційна безпека» добігає кінця. Пропонуємо закріпити вивчене та пройти короткий тест.