У кожній громаді, поряд із вами, є інституції, організації та муніципальні установи, які напряму чи опосередковано пов’язані з наданням різноманітних послуг для дітей, зокрема освітніх. ІРЦ, ЦПРПП, відділи освіти, позашкілля і навіть поліція, ДСНС та ССД. Це не просто перелік літер. Це інституції, які повинні співпрацювати із закладами освіти та мають вузькоспеціалізованих фахівців, які можуть посилювати освітян і підтримувати учнів, їхніх батьків. Отож у створенні безпечного освітнього середовища у своїй громаді ви не самі. Це спільна відповідальність.
Взаємодія зацікавлених сторін у громаді — це вкрай необхідна системна робота, актуальність якої, безперечно, зростає в контексті війни та воєнного стану. Але насправді в повсякденному житті є необхідним чинником для якісного навчання дітей.
Ролі зацікавлених осіб (стейкхолдерів) в організації безпечного освітнього простору є надзвичайно важливими, бо саме співпраця на різних рівнях між інституціями й організаціями в громаді творить успішну модель втілення змін.
особа, яка впливає на впровадження проєкту, роботу організації, підприємства, компанії тощо та має певні очікування від результатів їхньої роботи чи вплив на них
команда, яка працює над проєктом і має безпосередній вплив на його впровадження: керівник організації, керівник проєкту, донори (інвестори) тощо
ті, хто перебуває «поза межами» проєкту, тобто той, хто не бере безпосередньої участі в його розробленні, але має певний рівень впливу на якість, тривалість, повноту втілення та інші аспекти
метод аналізу зацікавлених сторін, що дає змогу об’єднати в чотири квадранти групи стейкхолдерів, зважаючи на масштаб їхнього зацікавлення та впливу
Визначення й аналіз зацікавлених сторін доцільно здійснювати в тому випадку, коли ми розуміємо, що масштаб необхідної роботи виходить за межі ваших компетенцій та можливостей. У такому разі ви можете проаналізувати, хто і за що відповідає у громаді, щоб швидко долучити їх до потрібних процесів.
Щоб глибше зануритися в тему створення безпечного освітнього середовища у вашій громаді, розгляньмо її як великий за обсягом та тривалий у часі проєкт. Він має чіткі фінальні результати, як-от: гарантування безпечної дороги до шкіл, забезпечення якісними і доступними укриттями всі заклади освіти, створення безбар’єрного освітнього середовища, підсилення роботи психологічних служб, налагодження безпечної інформаційної системи в освіті громади тощо.
В управлінні проєктом зацікавленими вважають ті сторони, взаємодія з якими є обов’язковою для його успішного виконання, тобто що докладніше опрацювати списки можливих зацікавлених сторін і краще налагодити з ними взаємодію, то успішнішим буде результат упровадження проєкту.
Тож кого ми можемо віднести до зацікавлених сторін (стейкхолдерів) у формуванні безпечного освітнього середовища в громаді?
Тих, хто:
Важливо розуміти, що стейкхолдер — це носій певної ролі/функції, завдяки якій він впливає на організацію або на проєкт, а не окрема людина.
Як ми побачили в кейсах, формування безпечного освітнього середовища — це справа не лише освітян.
Після реформи децентралізації в Україні місцеві громади отримали змогу втілювати зміни, не очікуючи рішення від обласної чи національної влади. Водночас на місцеву владу поклали велику відповідальність за життя та добробут мешканців громад. Реформа децентралізації також дала великий стимул для розвитку локальних неурядових благодійних та громадських організацій, об’єднань, спільнот, які, відповідно до законів України, мають чимало інструментів моніторингу та впливу на рішення влади.
Отже, вплив на створення у громаді безпечного освітнього середовища мають безліч інституцій, установ та організацій, які потребують злагодженої взаємодії, і про це — докладніше у відео.
Ще один механізм аналізу зацікавлених сторін — матриця стейкхолдерів, яка дає змогу об’єднати в чотири квадранти групи стейкхолдерів, зважаючи на масштаб їхнього зацікавлення та впливу.
Перший квадрант (праворуч угорі) — сильні та впливові люди й організації, які добре ставляться до проєкту. Сюди належать ваші спонсори й інвестори, акціонери та рада директорів, власник продукту, а також ключові (незамінні) розробники, без яких проєкт не існує. У взаємодії з ними підтримуємо позитивний рівень і розширюємо досвід взаємодії.
Другий квадрант (ліворуч угорі) — це люди, які вірять у проєкт, але не ухвалюють ключових для нього рішень. Це рядові працівники, а також «зовнішні» шанувальники проєкту. Вони можуть дати вам добру пораду чи просто якісно виконувати свою роботу. У взаємодії з ними ми спрямовуємо зусилля на просування, надання більшого впливу, відзначаємо їхню лояльність і підтримку.
Третій квадрант (внизу ліворуч) — «дрібні шкідники». У цьому квадранті може перебувати працівник, який скептично ставиться до проєкту і тому не надто присвячує йому свій час і не докладає зусиль до роботи над ним. Сюди ж відносимо хейтерів, скептиків і «диванних» коментаторів. За цими людьми ми спостерігаємо, підвищуємо рівень їхньої лояльності та намагаємося перетягнути їх у другий квадрант.
Четвертий квадрант (внизу праворуч) — це впливові недоброзичливці. Тут можуть перебувати організації-конкуренти, представники органів влади чи громадських організацій. Сюди ж може потрапити ваш топменеджер або заступник, якщо він з якихось причин надумав перешкоджати реалізації проєкту. Працюючи з цією групою осіб, передбачаємо їхні наступні кроки впливу та заручаємось підтримкою груп стейкхолдерів із першого квадранта.
У процесі розроблення плану взаємодії зі стейкхолдерами створюють наступну ітерацію матриці, у якій зазначають потрібні дії, що в подальшому спрямовуватимуть на кожну з груп.
Створена в такий спосіб матриця, у якій прописані кроки взаємодії з кожною групою стейкхолдерів, здатна забезпечити системну взаємодію з ключовими зацікавленими сторонами.
Після проведення аналізу стейкхолдерів потрібно запланувати комунікацію з ними. І для цього ми пропонуємо такі канали:
Стейкхолдер | Канали комунікації |
---|---|
Органи державної влади та місцевого самоврядування | особисті зустрічі; поширення інформації в релевантних медіа; запрошення на публічні події (форуми, конференції, публічні обговорення, фокус-групи тощо); публічне звітування; офіційне листування; запити на отримання доступу до публічної інформації. |
Суспільство, місцеві громади | сайт, форма зворотного зв’язку на сайті; сторінки в соцмережах; лідери суспільної думки; публічні громадські обговорення та інші події (форуми, акції, фестивалі тощо); листування: електронна і звичайна пошта; телефон. |
Неурядові організації (НУО), об’єднання громадян | сайт, форма зворотного зв’язку на сайті; сторінки в соцмережах; лідери суспільної думки; публічні громадські обговорення та інші події (форуми, акції, фестивалі тощо); листування: електронна і звичайна пошта; телефон. |
Медіа | сайт; сторінки в соцмережах; телефон; особисті зустрічі; пресанонс та пресреліз. |
Міжнародні організації | сайт (версія іноземною мовою); участь у публічних подіях регіонального, національного та міжнародного рівня; онлайн-майданчики для неурядових організацій; розсилання звітності; соціальні мережі; листування: електронна і звичайна пошта; особисті зустрічі; телефон. |
Інвестори | сайт; участь у публічних подіях регіонального, національного та міжнародного рівня; поширення інформації в релевантних медіа; розсилання звітності; листування: електронна і звичайна пошта; особисті зустрічі; телефон. |
Грамотне управління стейкхолдерами допомагає успішно реалізувати проєкт, сприяє зростанню та розвитку організації в перспективі. Тож для напрацювання дієвих алгоритмів у роботі зі стейкхолдерами пропонуємо декілька вправ.
сформувати перелік ключових зацікавлених сторін у питаннях створення безпечного освітнього середовища в громаді та визначити їхні ролі.
фліпчарт, аркуш для фліпчарту, маркер, кольорові стикери.
u003cemu003eI етапrnu003c/emu003eТренер пропонує групі назвати ключових зацікавлених сторін у реалізації програми «Безпечна громада» в їхній громаді та записує результати штурму на аркуші для фліпчарту, водночас модеруючи процес.rnrnu003ciu003eII етапrnu003c/iu003eТренер просить учасників визначити одну-три ключові компетенції та зони впливу кожного зі стейкхолдерів і записує їх на цьому ж аркуші.rnrnu003ciu003eIII етапrnu003c/iu003eТренер пропонує учасникам за допомогою кольорових стикерів визначити роль кожного із стейкхолдерів у процесі втілення програми, наприклад, «долучаємо до участі в освітній програмі», «залучаємо як експерта з окремих тем», «партнери, що безпосередньо впливають на формування безпечного освітнього середовища».
розвинути вміння учасників складати план роботи зі стейкхолдерами.
чотири аркуші для фліпчарту, вісім маркерів.
u003culu003ernu003cli aria-level=u00221u0022u003eТренер об’єднує учасників у чотири робочі групи, кожна з яких працюватиме над розробленням плану роботи з конкретною групою стейкхолдерів.u003c/liu003ernu003cli aria-level=u00221u0022u003eКожна з груп отримує додаткове пояснення — мета роботи зі стейкхолдерами з кожного з квадрантів. Для цього можна роздрукувати та поширити між групами чотири блоки матриці із запитаннями, що подана вище, або ж виписати дії на окремих аркушах.u003c/liu003ernu003cli aria-level=u00221u0022u003eУчасники кожної з груп напрацьовують послідовний план роботи зі своєю групою стейкхолдерів і презентують його.u003c/liu003ernu003cli aria-level=u00221u0022u003eОпісля тренер проводить загальне обговорення та заохочує учасників з усіх груп подискутувати й допрацювати плани.u003c/liu003ernu003c/ulu003ern
сприяти усвідомленню учасниками власного впливу та відповідальності під час надзвичайної ситуації в закладі освіти, кращому розумінню своєї ролі та ролей інших відповідальних за реагування осіб.
аркуші із завданням за кількістю учасників.
u003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__sectionu0022u003ernu003cdiv class=u0022anchoring-exercise-block__description-section page__contentu0022u003ernrnТренер роздає учасникам аркуші із наступними запитаннями, на які кожний відповідає протягом 10–15 хвилин:rnu003colu003ern tu003cliu003eОпишіть свою роль у разі надзвичайної ситуації, яка може стосуватися вашого закладу освіти.u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі ресурси є у вас під час надзвичайної ситуації у вашому закладі освіти?u003c/liu003ern tu003cliu003eЗ ким доведеться співпрацювати під час цієї надзвичайної ситуації і які можуть бути функції цих людей?u003c/liu003ern tu003cliu003eЯкі ваші очікування від керівництва в такій ситуації?u003c/liu003ern tu003cliu003eЗ якими труднощами ви очікуєте стикнутися: а) професійно, б) особисто?u003c/liu003ernu003c/olu003ernПісля індивідуального виконання завдання тренер проводить спільне обговорення.rnrnu003c/divu003ernu003c/divu003e